Is jouw website klaar?

 

Soms krijg ik zo’n jubelmail in mijn mailbox, en zie ik blije posts op Facebook en LinkedIn: “Mijn website is klaar!” Met een link erbij, om vooral even te kijken en te reageren. En natuurlijk doe ik dat, want ik ben altijd wel benieuwd, iemand is trots en blij na maanden van hard werken en dan is het wel op zijn plaats om je bewondering en felicitaties over te brengen. Maar intussen denk ik: “Gut, mijn website is nooit klaar.”

Er is altijd wel iets waar ik niet tevreden over ben, iets wat beter kan, er ontbreekt altijd nog wel ergens een dingetje en er staan ongetwijfeld links op die niet helemaal doen wat ze moeten doen. Soms krijg ik daar een mailtje over, en dat vind ik dan super attent. Maar ik weet dat mijn website niet perfect is en waarschijnlijk ook nooit zal worden.

Nu zijn er natuurlijk ondernemers die dit allemaal veel beter doen dan ik, en die wel een prachtige perfecte website hebben. Hier maak ik even een diepe buiging – serieus. Respect.
Maar is die website ook voor altijd klaar? Of voor voorlopig? Volgend jaar is je aanbod misschien anders dan dit jaar, omdat je zelf hebt bijgeleerd, of omdat klanten andere dingen van je vragen. Daar moet je website op worden aangepast.

Waar ik naartoe wil, is dat elk communicatiemiddel zijn eigen houdbaarheidsdatum heeft voor de content die erop staat. En de mate van perfectie hangt daarmee samen.

Een website verander je niet elke dag, maar op sociale media plaats je wel (bijna) dagelijks iets nieuws. Dat betekent dat wat je op je website zet allemaal goed met elkaar klopt, dat je erover nadenkt waar wat staat en hoe je precies je woorden kiest. En natuurlijk staan er prachtige professionele foto’s op en hopelijk ook een echt mooie representatieve video.

Sociale media is vluchtiger. Berichten die je vorige maand plaatste, zijn nu nauwelijks nog terug te vinden, behalve voor iemand die zich echt in jou verdiept en op zoek is naar meer informatie. Natuurlijk zorg je daar ook dat je teksten en foto’s er goed verzorgd uitzien, maar het kan allemaal net een tikje losser. Vergelijk het met kleding; naar je werk draag je representatieve kleding, maar geen galajurk. Zoiets.

Dus, als je video’s maakt om te delen op sociale media zodat je lekker zichtbaar wordt, dan hoeft dat allemaal niet zo heel erg perfect te zijn. En dat is een bevrijding! Je mag jezelf zijn, je mag je een keer verspreken – zolang je video maar klopt met hoe jij dagelijks in je werk omgaat met je klanten.

Een lang verhaal kort: probeer geen perfecte video’s te maken, maar laat jezelf zien. Hoe langer je bezig bent met één video, hoe meer momenten je mist om bij je kijkers in beeld te komen.

Succes!

Esther

 

PS: Als je niet weet waar je moet beginnen met het maken van video’s, of als je vragen hebt of wel een stok achter de deur kunt gebruiken; ik help je natuurlijk graag.

Ben je van de Snelle Start en wil je gauw aan de slag? Dan is de Verbeter je Profiel-dag misschien iets voor jou. Op donderdag 22 februari bied ik je gelegenheid om een video te maken voor je LinkedIn-profiel en ik maak ook een actuele profielfoto van je.
Kosten 125 euro ex btw, locatie De Graanmaalderij in Gouderak. Je kunt mij een mailtje sturen om je aan te melden.

Wil je meer verdieping en echt leren hoe je video eigen maakt voor jou en jouw bedrijf? Begin dan bij de Basis. Op 20 maart starten Paula Brummelkamp (Teksten voor Trainers) en ik met weer een volgende editie van Beter Bloggen en Vloggen. Wie ben je, waar sta je voor, wat voor onderwerpen en invalshoeken passen bij jou? Ook hiervoor geldt: stuur me een mail als je je wilt aanmelden of als je hier vragen over hebt.

Heb je vooral een stok achter de deur nodig om regelmatig video’s te plaatsen? Dan is Vrolijk Volharden voor jou. Wekelijks een ‘opdracht’ zodat je op maandagochtend gelijk inspiratie hebt en de week goed kunt starten, plus 9 live bijeenkomsten om samen aan je video’s te werken. Mail me als je meedoet, ik zie je graag!

SHARE