“Als ik terugkijk, dan denk ik: ik heb in mijn leven veel te veel tijd besteed aan poetsen.”

Ze zei het zonder spijt, het was een nuchtere constatering.

Mijn oma had een vaste week-indeling. Elke dag deed ze een deel van het huis, en de volgende week daarop begon weer van voor af aan. Twee keer per jaar ging alles naar buiten, werden vloeren in de was gezet en gordijnen gewassen. Het gaf ritme en regelmaat aan het leven, en het huis was altijd opgeruimd en schoon.

Ik weet niet of er veel mensen zijn die nu nog zo leven, en ik moet bekennen dat iets van die regelmaat bij mij wel van pas zou komen. Maar dan zou het bij mij meer gaan over een vaste weekindeling van mijn werk, en niet voor de schoonmaak van mijn huis. Dat laatste heb ik uitbesteed trouwens, net als mijn administratie. Ik concentreer me op dat waar ik energie van krijg en waar ik goed in ben. En daar gaat dit verhaal over.

Wat is jouw biggest thing in life?

Als jij nu terugkijkt, hopelijk ver voordat het eind van je leven in zicht is, waar heb je dan te veel tijd aan besteed? Waar had je meer tijd aan willen besteden? Wat vind je echt belangrijk? En wat wil je nalaten, hoe wil je dat mensen jou herinneren?

Voor mij zijn dat de vragen waar het om gaat. Mijn ervaring is dat je onvoorstelbaar veel energie je krijgt als je doet waarvoor je hier bent. Dat voelt zo groots, en zo blij en zo krachtig – ik hoop dat je dat herkent. Als ik maar één persoon op de wereld kan helpen om dat gevoel ook te ervaren, dan is mijn missie geslaagd. En ik wil zoveel mogelijk mensen dat gevoel laten ervaren, dat is waarom ik doe wat ik doe.

Het is mijn overtuiging dat we hier zijn om elkaar verder te helpen. Ieder op zijn eigen manier. En als ondernemer is die bijdrage heel concreet: de een bakt overheerlijke broodjes, de ander weet alles van hypotheken en verzekeringen en weer een ander helpt mensen om te gaan met traumatische ervaringen zodat ze verder kunnen met hun leven. Iedereen levert een bijdrage, en we hebben elkaar allemaal nodig. Alleen: dan moet je wel weten wie je waar kunt vinden.

Als ik niet weet dat jij bestaat, kan ik jouw hulp niet inschakelen

Het maakt mij niet uit hoe je het doet, maar zorg dat zoveel mogelijk mensen weten wat je doet. Zodat jij zoveel mogelijk mensen kunt helpen met wat jij doet. Wat heeft het voor zin om je klein te houden? Wie help je daarmee? Hoe kijk je dan straks terug? Als je euforisch blij wordt van wat jij voor je klanten betekent, dan wil je daar toch veel meer van? Niet om te krijgen, maar om te geven?

Laat jezelf zien.

Wat jij voor mensen kunt doen, dat mag de hele wereld weten.