Angst in de neuromarketing

Ik geef regelmatig de masterclass Makkelijker meer klanten met video. Daarin vertel ik een boel dingen die meer dan de moeite waard zijn. Eén van die dingen is angst. In de neuromarketing wordt gesteld dat angst dé emotie is die ervoor zorgt dat mensen in actie komen. Daarom wordt daar door veel ondernemers zo enorm op geduwd:

  • Mis dit niet!
  • Koop nú je ticket voor de early bird prijs!
  • Tot vanavond 24.00 krijg je 3 waardevolle bonussen!

Al dit soort uitspraken (of trucjes) worden ingezet om je ervan te overtuigen dat je nú in actie moet komen omdat je anders iets mist. En dan wordt gezegd: “Het is een trucje, maar het werkt. En je helpt de ander om een besluit te nemen. Als iemand niet binnen 24 uur actie onderneemt, is de kans dat dat nog gaat gebeuren minder dan 50%.”

En dus passen veel ondernemers dat trucje toe.

Het kan anders

Ik doe dat al jaren niet meer. Ik geef iemand de gelegenheid om even bedenktijd te nemen als ze dat willen. En 9 van de 10 zegt dan Ja, met als toevoeging: “Ik vond het zo fijn dat je me niet onder druk zette. Dat doen er zoveel, en daar knap ik echt op af.”

Als een marketingtrucje veel wordt toegepast, is het op een gegeven moment uitgewerkt. Mensen prikken erdoorheen. En dat is maar goed ook, vind ik.

Angst heeft ook een andere kant.

Angst maakt ook dat je juist niet in beweging komt, omdat je als mens van nature geneigd bent om in een situatie te blijven zitten omdat je dan weet waar je aan toe bent – hoe beroerd die situatie ook kan zijn. Je weet wat je hebt, en niet wat je krijgt.

Dat is bijvoorbeeld een van de redenen waarom vrouwen die door hun man mishandeld worden niet gelijk hun biezen pakken. De onzekerheid over hoe ze dan verder moeten, is groter dan de ellende waar ze nu in zitten.

Het is natuurlijk geen vergelijking met het maken van video’s, maar ook daar zie ik hetzelfde gebeuren. Ondernemers die eindeloos ploeteren om aan nieuwe klanten te komen. Die soms een halve baan zoeken om in elk geval inkomen te hebben, of die regelmatig met knopen in hun maag lopen omdat de omzet te laag is en ze hun rekening maar net aan kunnen betalen.

Dat geeft enorm veel stress.

Ik denk dan: zorg dat zoveel mogelijk mensen jou zo vaak mogelijk zien. In mijn masterclass heb ik uitgelegd dat je daarmee een enorm positieve indruk maakt op je potentiële klanten.

Maar wat denken veel ondernemers?

  • Wat zal mijn omgeving er wel niet van vinden?
  • Waar moet ik het over hebben?
  • Wie zit er op mij te wachten?
  • Elke week een video online? Dat is toch spammen?

Als dit je gedachten zijn en je laat je daardoor leiden, dan kom je niet in beweging. Dan blijf je zitten in de situatie waar je eigenlijk uit wilt. Zonde, zonde, zonde. Het doet mij soms bijna fysiek pijn als ik dit zie gebeuren. Ik weet dat het zo ontzettend anders kan. Zoveel vrijer, enthousiaster, makkelijker.

Hoe zit jij hierin? Wat is jouw situatie? Vind je het allemaal wel prima zoals het nu gaat? Of zou je het liever anders willen? Waar hik je tegenaan?

Ik zou het fijn vinden als je me dat laat weten. Gewoon om het gesprek eens aan te gaan. Ik denk graag met je mee – zonder verplichtingen of verkooppraat. Stuur je me een mailtje? esther@devisiegraaf.nl