Wat je ook doet: wees consequent en houd vol

Ben jij alweer klaar met de goede voornemens?

De afgelopen dagen ging het er uiteraard overal over. Goede voornemens.

De één maakt ze niet, omdat het nieuwe jaar een voortzetting is van het oude jaar, of omdat hij weet dat hij zich er toch niet aan gaat houden.

De ander maakt ze wel omdat het richting geeft en omdat het prettig is om een doel voor ogen te hebben.

Er komen talloze tips voorbij hoe je ervoor zorgt dat je je goede voornemens ook gaat waarmaken, en nog meer tips om te voorkomen dat je binnen een week opgeeft.

 

Ik ben zelf niet goed in goede voornemens. Bij mij blijft het namelijk altijd precies wat het is; een voornemen. Iets wat je misschien wel zou willen, ooit, als het niet te veel moeite kost. Of als de gelegenheid zich toevallig voordoet om je voornemens in te lossen. Het klinkt voor mij niet als iets waarbij ik commitment voel. Als het lukt is het leuk, als ’t niet lukt – nou jammer dan. Dat.

 

Bij mij werkt het om keuzes te maken. Dan hoef ik er namelijk nooit meer over na te denken. Op 1 januari 1997 stopte ik met roken. Dat was geen voornemen, maar een keuze. Ik ging op die datum samenwonen met mijn lief, een niet-roker. En dus besloot ik te stoppen. Dat was een bewuste keuze, en daarmee was de kous af. Ik heb het roken echt wel eens gemist, bij een biertje in de kroeg bijvoorbeeld, maar ik had die keuze nou eenmaal gemaakt. En ik wist dat ik feitelijk meer de gewoonte miste dan het roken zelf.

 

Keuzes maken

En zo ging het voor mij ook met video. Ik heb ervoor gekozen om elke week een video te maken en op sociale media te zetten. En dat heb ik heel consequent gedaan. Op een vast moment in de week, omdat dat voor mij het beste werkt. Dan hoef ik er niet meer over na te denken, en dan gebeurt het ook. In de vakanties geef ik mezelf vrij. Dan hoef ik even niet, en daar geniet ik oprecht van. Na de vakantie pak ik de draad weer op, zonder erover na te denken. Heerlijk vind ik dat. Mijn agenda is geen week hetzelfde, maar twee dingen staan altijd vast: op maandag maak ik een video en op vrijdag ga ik naar mijn ontbijtnetwerk. Daartussen ben ik zo flexibel als gekookte spaghetti.

 

Of je nu video’s maakt of andere acties onderneemt om de wereld te laten weten dat jij bestaat; één keer een enkele actie of één keer een grote campagne zal nooit zorgen voor een continu groeiende omzet. Als je dit jaar meer klanten wilt dan vorig jaar, dan zul je herhaaldelijk moeten laten weten dat je bestaat. Iedere keer opnieuw. En niet door iedere keer opnieuw reclame te maken (“kom bij mij, je moet NU echt iets bij me kopen!”), maar door elke keer een stukje kennis te delen waardoor mensen op den duur weten: hé, die heeft er wel verstand van.

 

Het is net als met sporten: een keer een zware training doet niets voor je lichamelijke conditie. Een jaar lang elke week trainen maakt van jou een ander mens.

 

 

Gewoontes kweken

Voor mij betekent dat elke week een video maken. Dat vind ik een fijn ritme. Voor veel van mijn klanten betekent het: eens in de maand vier video’s maken zodat ze een maand vooruit kunnen. Hoe je het doet, maakt niet uit. Als je maar zorgt voor een consequent ritme dat bij jou past.

En wát je doet, staat je natuurlijk helemaal vrij.

 

Je kunt ook:

  • artikelen schrijven en delen op je website
  • zinvolle posts delen op sociale media
  • nieuwsbrieven schrijven
  • advertenties plaatsen
  • flyers uitdelen
  • aan geautomatiseerde e-mailmarketing doen
  • direct mailings sturen
  • contact opnemen met bestaande klanten
  • aan koude acquisitie doen
  • netwerkbijeenkomsten bezoeken
  • vragen om testimonials
  • gericht reageren op relevante sociale media

 

Kortom; je kunt van alles ondernemen om dit jaar veel meer omzet te halen dan vorig jaar. Je moet het alleen wel doen. En blijven doen. Consequent, elke week opnieuw – wat je ook doet.

 

Natuurlijk kies ik voor video. Met een inspanning van een half uurtje per week bereik je gemiddeld 500 mensen per week. Er zijn weinig andere middelen die zo’n groot bereik hebben tegen zo’n relatief eenvoudige inspanning.

 

Hoe is dat bij jou? Doe jij al dingen in een vast ritme? En bevalt dat? Ik vind het leuk als je me dat laat weten. Dan wordt ’t ook iets meer tweerichtingsverkeer 😉

 

Als je nog geen vaste regelmatige acties onderneemt, hoop ik dat deze mail je inspireert om dat wel te doen.

 

Uiteraard help ik je graag als je er net als ik voor kiest om elke week een video te maken en online te zetten. Ik ben al een paar jaar bezig, ik ken alle valkuilen, do’s en don’ts, twijfels en onzekerheden. Toen ik hier zelf mee begon, was er niemand om mij te coachen en dus heb ik het me met vallen en opstaan eigen gemaakt. Als jij kiest om video’s te gaan maken, raad ik je aan om in elk geval het begin met mij samen te doen.

In de eerste plaats omdat je het dan ook daadwerkelijk doet. In de tweede plaats omdat ik je help met de inhoud. Wat is een goed onderwerp en wat niet? Hoe houd je het kort en krachtig? Is het zo goed genoeg? En in de derde plaats omdat ik je stimuleer om vooral vol te houden.

 

Omdat iedereen anders is en mensen zelden allemaal op hetzelfde moment behoefte hebben aan exact dezelfde oplossing, heb ik verschillende vormen waarin ik je kan helpen. Kijk even onder het kopje Trainingen om te zien wat voor jou past. Twijfel je, heb je vragen, of wil je gewoon even overleggen? Stuur me dan een mailtje terug en dan maken we een bel- of skype-afspraak zodat ik met je mee kan denken.

 

Ik zie je graag!