Maak jezelf niet klein!

Stop met jezelf klein maken

Wij Nederlanders zijn er erg goed in om onszelf klein te houden. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En steek vooral je kop niet boven het maaiveld uit, want dan gaat-ie eraf. In Scandinavië kennen ze dat trouwens ook en nog veel uitgewerkter: Janteloven. Oftewel: De wet van Jante. De Deens-Noorse schrijver Aksel Sandemose beschreef de Scandinavische mentaliteit in zijn boek En flygtning krydser sit spor (een vluchteling kruist zijn spoor). Het boek staat in mijn boekenkast, ik heb het ooit moeten lezen voor mijn studie, maar erg vrolijk werd ik er niet van. Sandemose stelde een soort tien geboden op van ongeschreven regels die golden in de Scandinavische maatschappij in zijn tijd (het boek verscheen in 1933.)

 

De wet van Jante:

  1. Je moet niet denken dat je wat bent.
  2. Je moet niet denken dat je even veel bent als wij.
  3. Je moet niet denken dat je slimmer bent dan wij.
  4. Je moet je niet inbeelden dat je beter bent dan wij.
  5. Je moet niet denken dat je meer weet dan wij.
  6. Je moet niet denken dat je meer bent dan wij.
  7. Je moet niet denken dat je deugt.
  8. Je moet niet om ons lachen.
  9. Je moet niet denken dat iemand om je geeft.
  10. Je moet niet denken dat je ons wat kunt leren.

 

 

Opwekkend, niet?

Maar ook herkenbaar, helaas. Ook in Nederland zijn we er een ster in om anderen (én ons zelf) te vertellen dat we vooral niet moeten denken dat we beter zijn dan een ander. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

 

En dus is het eng om je kop boven het maaiveld uit te steken. Zichtbaar te worden. Video’s te maken met jezelf als hoofdpersoon. Wie denk je wel dat je bent?

 

Focus op het achterliggende doel    

Ja, als je video’s gaat maken, ben je in een klap enorm zichtbaar. Dat maakt kwetsbaar, en dat is eng. Mensen gaan van alles van je vinden. Maar je doet het niet om jezelf, toch? Natuurlijk wil je meer zichtbaarheid omdat je meer klanten wilt, maar uiteindelijk gaat het erom dat je zoveel mogelijk mensen kunt helpen met jouw kennis en kunde. En dan gaat het ineens niet meer om jezelf. Dan gaat het om wat anderen aan je video hebben.

 

Doe de test

Bekijk mijn video eens met het geluid uit. Blijf je dan een minuut lang kijken? Nee toch? Je kijkt die video niet om mij te zien, maar omdat je er iets aan wilt hebben. Je wilt er iets van leren. Het gaat je om de inhoud.

 

Als jij video’s gaat maken, werkt het precies hetzelfde. Jouw kijkers willen maar een ding, namelijk weten wat zij aan jouw video hebben. Als jij regelmatig video’s deelt met tips, anekdotes, en eyeopeners, dan bouw je vertrouwen op bij je kijkers en dan weten zij dat ze bij jou terecht kunnen omdat jij weet waar je het over hebt en omdat jij je klanten snapt.

 

Draai het eens om

Iemand wordt pas jouw klant als hij je nodig heeft. Je kunt nog zo mooi, leuk, lief, aardig en deskundig zijn, maar als ik geen tuin heb, koop ik geen hark.  Ik kijk dus ook geen video’s over ergonomisch verantwoorde harken, al zijn ze nog zo leuk. Maar iemand die wel een grote tuin heeft, kijkt die video’s wel. En die wil ook video’s zien over tuinonderhoud, snoepige vogelhuisjes, en snoeischaren die goed in de hand liggen.

 

Van Dione de Graaf verwachten we dat ze alles weet over sport, sporters en hun achtergrond. Van Floortje Dessing verwachten we dat ze ons meeneemt naar de meest afgelegen plaatsen in de wereld waar mensen wonen en van Antoinette Hertsenberg verwachten we dat ze kritisch en scherp is als het om consumentenzaken gaat.

Stuk voor stuk inhoudelijke experts op hun eigen vakgebied.

 

Durf expert te zijn

Niemand is expert in alles, en niemand kan alles alleen. Dus ja, je mag mensen helpen. Je mag jezelf neerzetten als expert in jouw vakgebied. En om meer mensen te bereiken mag je zichtbaar worden. Het gaat niet om jou, het gaat om je klanten, om wat zij van jou nodig hebben. Houd dat achterliggende doel voor ogen, en de wereld wordt een stuk eenvoudiger en minder eng.

 

Succes!

Esther